Prostředí e-commerce v roce 2021 vyznačovalo mnoho překvapení, mezi něž patřily například různé problémy s omezením logistiky nebo mobility z důvodu pandemie. Ty způsobovaly zpoždění naskladňování zboží, jelikož zejména v Asii byly na několik týdnů uzavřeny výrobní fabriky. Navíc svět trápily problémy s dopravou či ohraničenými kapacitami dopravců, což jen podtrhlo problémy s plynulým pohybem zboží v loňském roce.
Na druhé straně pro e-commerce sektor byl povzbudivý vyšší zájem mezi spotřebiteli o online nakupování. To potvrzují i čísla portálu Statista, podle kterých se od roku 2019 zvýšila nejen dynamika růstu prodejů, ale také obratu. Za poslední dva roky se tak odhaduje nárůst tržeb v online prostředí z prodaného zboží zhruba o 50 procent. Na zvýšený zájem o produkty tak museli reagovat prodejci i z pohledu logistiky. Trh se totiž v posledních letech stává stále více mezinárodní.
Do popředí se proto výrazněji dostávají služby 3PL (third-party logistics) fulfillmentových společností, které se soustřeďují právě na logistiku v zemi působení či v zahraničí. I kvůli tomu nejen usnadňují práci e-shopům, ale také jim dávají příležitost rozšířit své působení do jiných zemí. Během roku se přitom najdou i období, která jsou pro logistiku stále náročnější. Tehdy tradičně rostou objemy objednávek, které dosahují mnohdy i rekordních čísel. Vázat se přitom mohou například k určitému dni v týdnu, svátku nebo i zájmu ze strany e-shopu.
Netradiční vánoční sezóna
Každoročně jsou snad nejvytíženějším obdobím při doručování nákupy dárků pod vánoční stromeček. Tento peak objednávek tradičně trvá od akce Black Friday a táhne se až téměř do Vánoc. V loňském roce se však změnily zvyklosti zákazníků, kteří například kvůli obavám před dopady pandemie začali nakupovat mnohem dříve, než předtím. To způsobilo prodloužení této nejdůležitější části sezóny, která trvala od konce října zhruba dva měsíce. Rovněž se v loňském roce změnily i objemy objednávek, které se nerozdělily na delší období, ale naopak meziročně zhruba dvojnásobně rostly.
S vyšším tlakem se společnosti následně musí vypořádat různými metodami. Z krátkodobého hlediska se může jednat například o nabírání sezónních zaměstnanců. Oblast e-commerce však dlouhodobě roste a tento stoupající trend je předpokládaný i v následujících letech. Navíc peaků během roku je hned několik, proto je výhodnějším a dlouhodobějším řešením pravidelné investování do automatizace, informačního systému či skladování. Pomoci zvládnout sezónní nápor přitom dokáže i správné zaškolení a organizování zaměstnanců, kteří si následně umí příležitostně pomáhat i mezi odděleními.
Víkend sbírá objednávky
Když jsou lidé doma, tak nakupují. To je pravidlo, se kterým se setkal téměř každý e-commerce prodejce či logistická firma zabývající se doručováním. Dalším peakem pro logistiku je tak každé pondělí. Ve srovnání s běžnými dny během pracovního týdne je jeho vytíženost z pohledu zásilek někdy o polovinu, ale i až dvojnásobně vyšší.
Povinností logistiky je tento nápor každý týden zvládnout. Pro zajištění rychlého doručení je nutné mít zabezpečenou bezproblémovou expedici od vypickování zboží, přes jeho třídění, balení až po odeslání k zákazníkovi. Ve společnosti Fulfillment by FHB Group proto neustále pracujeme na zdokonalování práce s balíkem, přičemž díky naší vlastní síti denních linek do zahraničí, dokážeme zásilku do 24 hodin bezproblémově nejen vybavit, ale také ji doručit po celé Evropě.
Akce přitahují zákazníky
Během suššího období nebo výjimečné situace během sezóny pracují obchodníci také na podpoře prodeje produktů. Ve většině případů jde o speciální akce, které vytvářejí další peak pro prodejce či doručovatele v podobě navýšení objemu objednávek. Výrazněji to platí zejména pro 3PL firmy, které mezinárodně pracují hned s více e-shopy.
Připravit se na takový nárůst objednávek lze například komunikací mezi prodejcem a poskytovatelem služby. Stejně důležitý je také výběr vhodného 3PL fulfillmentu, který dokáže být flexibilní potřebám e-shopu. Rychlé a bezproblémové vyřízení objednávek je totiž pro nakupující jedním z nejdůležitějších důvodů, proč se vrátit k e-shopu i v budoucnu. Až 87 procent online zákazníků totiž tvrdí, že doba doručení ovlivňuje jejich rozhodnutí k opětovnému nákupu. Při výběru je proto třeba brát v úvahu, jak se fulfillmentová firma dokáže vypořádat s náporem objednávek, jaké má kapacity, dopravní síť, ale i jak postupuje při investicích k rozšíření svých služeb.
Ukončená sezóna ve Fulfillment by FHB Group
Jako největší poskytovatel 3PL fulfillmentových služeb ve střední Evropě se nám daří dlouhodobě růst zejména díky spolupráci s novými e-commerce zákazníky. Objem vybavených objednávek u nás pravidelně roste přibližně dvojnásob a ani loni nebyl výjimkou.
Zvládat nárůst zákazníků, a tak i vybavených balíků dokážeme díky celoročním investicím. Při automatizaci jsme například spustili do provozu vysokorychlostní balicí linku, která je zároveň nejrychlejší ve východní a střední Evropě. U informačních systémů a skladů jsme dále doplnili softwarově řízené dopravníky, výtahy, sortery a rozšířili jsme i skladově-pickovací zónu o nový čtyř-podlažní mezaninový regálový systém. I kvůli tomu dokážeme neustále přijímat nové e-commerce zákazníky. Rozhodujícím faktorem našeho růstu během loňského roku bylo mimo jiné také zkvalitnění organizace práce a podmínek pro naše zaměstnance.
Celoročně jsme tak připraveni na ty nejvytíženější části sezóny, přičemž neustále rozšiřujeme naše možnosti v podobě komplexnějších služeb pro naše klienty. Mezi takové patří například stále žádanější 24 hodinové doručení i při mezinárodních objednávkách či chybovost obsahu balíčku. Stejně důležité je i populární ekologické hledisko, v podobě snižování uhlíkové stopy zásilky. To se nám daří například fit-to-size balením nebo důmyslnou dopravou balíků.