Vyřízení objednávek pro mezinárodního prodejce elektroniky na Amazonu

1. Český prodejce hraček, který expandoval do 10 evropských zemí

Hračky jsou na internetu velmi populárním zbožím. Je jich opravdu mnoho různých druhů, od malých modelářských figurek až po odrážedla, kola nebo dětské kuchyňky.

E-shop, založený v roce 2015, je u nás na skladě prakticky od začátku jeho působení. Přišel ve stavu 100 objednávek měsíčně, před spuštěním marketingu a rozvojem sortimentu. Od jednoho dodavatele se dnes propracoval ke 20+ značkám, od 6 dodavatelů z EU, Asie a USA. Co je důležité, v roce 2019 začal s expanzí do EU, vybudoval lokální e-shopy v 6 jazycích a do dalších 4 států pravidelně prodává ze své německé a anglické verze.

Sortiment dnes obsahuje přes 15 000 různých SKU, položek, které prodává. Z toho je skladem přes 10 tisíc různých zboží, v celkovém počtu přes 150 000 kusů. Tok zboží je optimalizován, tedy týdně se naskladňuje nové zboží a populární položky od každého dodavatele. Samozřejmě pomáháme is lokalizací, tedy na vstupu, při inboundu etiketujeme zboží a přikládáme přeložené návody k použití hraček.

Co je pro našeho zákazníka, tedy e-shop klíčové, je sezónnost. Hračky mají pochopitelně obrovský peak o Vánocích – jsou to prostě dárky. Pro ilustraci, jak velká je toto pro logistiku výzva, jen pár čísel. Celoročně funguje e-shop přibližně na 700-1000 objednávkách denně, při přibližné potřebě 350 paletových míst zboží. Od října, kdy přichází vánoční zboží, zásoby na sklad do přibližně poloviny prosince, je najednou skladová potřeba až 3násobná. Zákazníkovi poskytujeme místo pro 1000 palet zboží, což je přibližně 30 kamionů najednou. Stejný výkyv směrem nahoru přichází také v objednávkách. Úspěšný start sezóny a Black Friday, znamená za 3 dny až 15 000 objednávek, tedy 5násobek běžných čísel. Potom souvisle do cca 20.12. expedujeme přes 3000 objednávek denně s tím, že objednávky jsou větší iv počtu kusů zboží, takže reálně jde o 4násobný nárůst vůči průměru roku.

Toto vše zvládáme díky naší automatizaci a přípravě na sezónu, celoročně máme kapacitu pro „letní“ a „zimní“ e-shopy, jak je voláme. V létě vyroste letní turistické oblečení, plavky, brýle, zahradní a sportovní vybavení a následně v zimě této kapacity využijí hračky, knihy, parfémy, kosmetika.

3. Výrobce reklamního a firemního oblečení prodávající ve V4-ce

Máme rádi výzvy. A vyřešení expedice customizovaného zboží přesně takovou výzvou bylo.

Představte si firemní trička. Má pěkně vyšité logo, je ve firemních barvách a je vyrobeno na míru. Logo, barvy, počty požadovaných kusů má každá firma jiné. Teď si představte, že se jedná o trička, mikiny, pracovní kalhoty, pracovní vesty, montérky, kšiltovky, reflexní vesty v X různých velikostech, mužských a ženských verzích a najednou je z toho přes 25 000 potenciálních SKU, unikátních položek, které náš zákazník prodává.

Veškeré zboží prodává jako standardní, bez loga nebo customizované, brandované oblečení pro konkrétní firmu. Podařilo se nám naladit celou logistiku trvalo přes 18 měsíců. Dnes máme 4 toky zboží směrem na sklad a rovněž 4 způsoby balení na výstupu. Pojďme se na to podívat podrobněji:

1. firma si objedná například 100 ks montérek bez loga, jedná se o větší B2B objednávku ve více krabicích, kterou vyskladníme přímo ze skladových zásob a doručíme kurýrem. Toto je nejjednodušší případ pro logistiku.

2. zákazník si objedná 25 ks kšiltovek s vyšitým logem. Takové objednávky přes den sbíráme, následně na cut off time vyexpedujeme sklizený počet kšiltovek do krejčovské dílny, kde je vozíme našim kurýrem ještě ten den připravené v kapsách přesně podle počtu a označené čárovým kódem interní zakázky. Jelikož tyto kšiltovky jsou unikátní, s logem firmy, v systému pro ně vytvoříme unikátní skladovou položku a čekáme na její vyrobení.

Krejčovská dílna kšiltovky zpracuje a za několik dní je náš kurýr sveze do skladu. Na příjmu zboží jsou naskladněny pod unikátním kódem a tím pádem se také finální objednávka zákazníkovi, firmě ABC stává vybavitelnou a pokračuje na expedici.

3. třetí variantou je kombinace 1. a 2. - objednávka je jak na unikátní zboží, tak na standardní konfekci. Systém správně čeká na vyhotovení kompletní objednávky a doručení jednou přepravou na finální adresu.

4. naše oblíbená volba a zároveň nejsložitější. Zákazník si objedná potištěná trička, vyšité kšiltovky, které jsou ale od různých dodavatelů a jsou zpracovány v krejčovské dílně a v tiskárně, tedy na dvou fyzicky oddělených místech. A zboží samotné je od různých dodavatelů a nemusí být skladem, může se objednávat na míru pro danou objednávku. Tím pádem celý tok má X součástí a expedice čeká až na zfinalizování celé objednávky.

Jak vidíte, e-commerce, to není jen jednoduchá expedice ze skladových zásob. Tento e-shop zvládl prodávat výrobky na míru na Slovensku, v Maďarsku, v Polsku a Čechách, a to díky Fulfillment by FHB bez potřeby vlastního skladu. Zaměstnanci e-shopu fungují v krásných kancelářích ve středu města a přitom ročně prodají vysoké desítky kamionů oblečení.

4. Český home decor eCommerce s úspěchem na Balkáně

V eCommerce světě může přijít úspěch z nečekané strany. Přesně to se stalo našemu zákazníkovi, původem české firmě, která k nám přestěhovala celý svůj sklad v roce 2017.

Jejich sklad v Praze, který využívali od roku 2014, přestal vyhovovat z pohledu lokace. Důvod byl jednoduchý - firma chytře využila masivní rozvoj eCommerce, který nastal v Rumunsku, Bulharsku prakticky z nulových úrovní. Eshop prodává široký sortiment doplňků do domácnosti – takzvaný home decor segment. Představte si polštáře, svíčky, vázy, příbory, povlečení atd. atd., tedy zboží, kde je opravdu mnoho designových možností.

V roce 2014 firma prodávala asi 100 objednávek denně jen v rámci České republiky. V roce 2016 se tento poměr zásadně změnil, CZ prodej sice narostl na 250 objednávek denně, ale Rumunsko s Bulharskem dělali stejná čísla - a to rok od roku. Proto po Vánoční sezóně 2016 padlo rozhodnutí přestěhovat skladu k nám, do Fulfillment by FHB – skladu Svätý Jur. I když byste si řekli, proč jde CZ firma se skladem na Slovensku, navíc z velké a rozvinuté Prahy?

atematika a geografie je neúprosná. FHB provozuje denní line haul linky do všech EU balkánských zemí – Slovinska, Chorvatska, Rumunska, Bulharska. Tím pádem šetříme cca 340 km vzdálenosti vůči Praze, což je v eCommerce logistice rozdíl jednoho pracovního dne při kurýrním doručení zákazníkovi. A samozřejmě i nákladů, při ušetřených kilometrech.
Naopak CZ trh je stále blízko - metropole Moravy Brno je po dálnici D2 jen 130 km.

Proto náš zákazník, při jeho dnešních objemech cca 350 balících denně do CZ a cca 1200 denně na Balkán šetří velké peníze a pro 1200 konkrétních zákazníků zlepšuje jejich uživatelský zážitek z nakupování.

Už jen třešničkou na dortu je naše denní linka ze Slovinského přístavu Koper, z místa, kde zákazníkovi přichází zboží od tureckých a asijských dodavatelů. Takto šetří ročně až 50 000 € na dopravních nákladech již přímo na vstupu zboží, vůči dovozu až do Prahy. A to se vyplatí.

5. Importér kosmetiky do EU

Úspěšný český importér americké značky kosmetiky si nás vybral v roce 2020 jako nového logistického partnera. Kosmetická značka, úspěšná v USA, kde dosahuje prodeje v objemu 1 miliardy dolarů, postavená na bio a udržitelných principech si přímo žádala zastoupení iv našem regionu. Slovenské firmě a jejím majitelům se podařilo získat postavení autorizovaného importéra pro 5 zemí - SK, CZ, HU, PL, RO. Tím pádem se jejich dosavadní logistické nároky znásobily ze dna na den - a racionálně si vyhodnotily potřebu outsourcovat celé skladování a expedování objednávek.

Součástí smlouvy byla i klauzule o spuštění B2C eshopů ve všech zemích najednou. Tady si importér vybral zkušeného partnera v eshop technologiích. Jeho platformu máme dlouhodobě přímo napojenou na naše API, tedy přenos skladových zásob a objednávek byl po krátkém otestování bezproblémový.

Za rok a půl aktivní spolupráce jsme vyexpedovali přes 1500 B2B objednávek – tedy větších souhrnných objednávek prakticky celého sortimentu do partnerských kamenných prodejen. Přes eCommerce se našemu zákazníkovi podařilo realizovat přes 20 000 objednávek, což je pro novou značku kosmetiky v regionu a takto rychlý start velký úspěch.

Pro rok 2022 jsou na stole velké plány – získání zastoupení pro Slovinsko, Bulharsko, Srbsko a pokud se podaří, tak převzetí licence od Rakouské firmy, pro AT a DE trh. To by znamenalo 3 násobný růst obratů za 12 měsíců.

Výhodou FHB je logistické pokrytí všech EU trhů – náš zákazník řeší jen jak zvětšovat objemy prodeje, bez starostí o expedování objednávek nebo o místo na skladě.

picking fulfillment.sk 6order fulfillment.sk 4