12 otázek, které si položit při výběru fulfillment partnera

Logistika umí potrápit nejednoho e-commerce prodejce, kvůli čemuž se stále častěji obracejí na pomoc třetích stran. Vyšší poptávka po outsourcování logistiky podnítila ke vzniku i mnoho fulfillmentových společností.

Ne však každá 3PL společnost, dokáže zajistit logistiku tak, aby fungovala bezvadně a hlavně rychle. Před výběrem fulfillmentového partnera je proto třeba zohlednit hned několik důležitých faktorů, které dokážou e-shop posunout o krok před konkurencí, a přitom uspokojit zákazníky.

Mezi takové patří například lokalita a vybavení skladů, mezinárodní doručování, perfektní informační systém, ale také různé doplňkové služby. Pro někoho, kdo se v logistice nepohybuje jako doma, může být obtížné najít správné řešení, které pomůže jeho podnikání.

Existují však berličky, jak postupovat při výběru správného fulfillmentového partnera. To mohou být například základní otázky, na které byste měli při outsourcování do 3PL společnosti znát odpověď.

1. Kde je sklad lokalizován?

Pokud plánujete prodávat zboží do východní Evropy, doručení fulfillmentové společnosti na západě může být zdlouhavé a nákladné.

Ideálním řešením je pro outsourcování logistiky společnost, působící ve středu Evropy, s dojezdem do jiných zemí v daný den objednávky, jako je například Bratislava. U lokality je také důležité nahlížet i na to, zda fulfillmentová firma sídlí poblíž dálniční sítě.

Výsledkem zohlednění těchto kritérií se tak výrazně zrychluje doručení a zvyšuje objem odeslaných zásilek. Tak může mít klient u sebe balíček někdy io den dříve.

2. Jaká je velikost skladu a mají limity na objednávky? Potřebuji fulfillment i při vlastním skladu?

Logistika se outsourcuje i z důvodu nedostatečných kapacit, proto by měl fulfillmentový partner zajistit, aby bylo místo ve skladu pro vaše zboží. Poskytovatel fulfillmentu může být ohraničen technologickými a pracovními limity, přičemž pokud zvládá vyřešit vaše objednávky jeden rok, neznamená to, že je bude umět přijímat při vašem růstu i další roky.

Další zajímavou možností při outsourcování logistiky je tvz. cross-docking, tedy distribuce založená na okamžitém překládání bez potřeby skladování zboží. Zboží se dostane na sklad logistického partnera, okamžitě se zaznamená, vytřídí, zabalí a odešle příjemcům po Evropě, mnohdy efektivněji a levněji, než když si to e-shop organizuje sám.

3. Jak je sklad technologicky vybaven a jak moc je proces automatizovaný?

Vybavení skladu je mnohdy odlišujícím faktorem od konkurence. Modernější technologie snižují náklady, zrychlují proces, zabraňují chybám, čímž se automatizace stává v logistice významnou výhodou pro e-shop.

Automatizace je odpovědí i na silnější období sezóny, kde technologie pomáhají předcházet prodlevám. Například, je-li Vánoční sezóna a fulfillmentový partner nedokáže zvládnout nápor, nastávají několikadenní prodlení, čímž zákazník e-shopu může přejít ke konkurenci.

4. Jaká je míra chybovosti a jaký je postup, pokud se nějaká chyba vyskytne? Jaká kvalitativní opatření probíhají při fulfillmentovém procesu?

Výběr fulfillmentového partnera by měly doprovázet informace o chybovosti při procesu. Chybovost v rámci skladu by se měla pohybovat na nule, avšak výjimečně se stane, že se nějaká chyba objeví, proto je důležité také zjistit, jak se s tím umí partner vypořádat.

Chybám zabraňují hlavně technologie a nastavený proces, které podporuje skladový informační systém. Otázka by měla proto směřovat i na to, jak probíhá kontrola během fulfillmentového procesu, co vše sleduje informační systém a v jaké kvalitě je naprogramován.

5. Jak funguje doručování? Je mezinárodní a jak dlouho trvá? Má klient robustní dobírkové řešení?

Zásadním bodem při výběru partnera je i doručování, tedy zda probíhá jen za pomoci kurýrů nebo zda má společnost vlastní mezinárodně dopravní linky v kombinaci s kurýry na poslední míli. Rozhodující je i diverzifikace doručení, tedy, v případě kurýrů je důležité, o jaké doručovatele se jedná, ale i kolik spoluprací má 3PL firma vyřešených pro dané země a za jakých podmínek.

Zásilka by přitom měla cestovat k zákazníkovi maximálně 24 až 48 hodin, jelikož při delším doručování hrozí v budoucnu ztráta zákazníka.

V Evropě je navíc v některých zemích stále velmi oblíbená platební metoda dobírka. Dokonce iv zemích, kde se jedná o minoritní formu placení, může jít stále o zajímavý nástroj, jak oslovit zákazníka.

Úkolem fulfillmentového partnera je v tomto případě zajistit kompletní zpracování dobírek pro celou Evropu.

6. Umí fulfillmentový partner zvládnout i sezónní a pondělní peaky?

V neposlední řadě je důležité i zvládání sezónních a pondělních peaků, které vytvářejí nápor objednávek a tlak nejen na sklad a proces expedice zboží, ale také na doručování. V ideálním případě je fulfillmentový partner na tyto sezónní návaly připraven měsíce dopředu, přičemž nehrozí žádná prodlení či zbytečné chyby.

7. Nabízejí doplňkové služby, jako například brandingové balení, management vratek či etiketování?

Ano, i služby, které jsou nadstandard umí zavážit při výběru partnera. Ty mohou být například dodatečné etiketování zboží, balení do brandingových krabic, přidávání různých manuálů, zákaznická podpora či management vrácených zásilek.

8. Umí se informační systém integrovat s e-shopem, případně jinými e-commerce platformami?

Informační systém má i další důležité funkce, jak jen zabezpečovat proces ve skladu. Stejně tak propojuje e-shop přes API, aby data o objednávkách přecházela bezpečně a bez problémů. Důležité je také zda má společnost vlastní informační systém a programátorský tým.

Navíc, v e-commerce prostředí existují různé platformy, jako jsou například marketplaces, integrační aplikace a podobně. Proto je důležité mít odpověď i na to, zda má fulfillmentový partner integrace i pro jiné prodejní kanály, než jen pro propojení e-shopu.

9. K jakým údajům poskytuje informační systém přístup?

Nezbytností pro klienta je přístup k informacím, čehož základem je propojení přes API. Zde jsou data propojena v reálném čase mezi e-shopem a informačním systémem fulfillmentového partnera.

Nadstavbou však může být klientské rozhraní, kde uživatel může upravovat a přidávat věci, jako například tikety a podobně. Zároveň si umí prohlédnout informace o stavu objednávek, kolik zboží má na skladech, jejich trvanlivost, v jakém stavu řešení jsou dobírky a vrácené zásilky či daleko více.

10. Za jaké služby se účtuje a jak probíhá placení?

Proces fulfillmentu obsahuje mnoho jednotlivých kroků, což umí udělat chaos na faktuře. Výhodou proto může být, pokud součástí účtování jsou balíky služeb a tím pádem je jednodušší vědět jaké služby využíváte, a tak mít jistotu, že nic neproplácíte.

Vyhnete se tak velkému objemu položek na faktuře, přičemž se nestane, že byste nevěděli, co vás stojí, případně za co platíte. Navíc i průběh a frekvence plateb, případně vyplácení dobírek je důležitá informace, kterou se vyplatí vědět před podpisem smlouvy.

11. Mají zkušenosti s klienty, kteří mají podobné produkty nebo potřeby?

I když každý klient má potřeby jiné, u některých případů jsou požadavky i typ prodávaných produktů dost podobné. A díky tomu se dokážete ujistit, zda umí fulfillmentový partner zajistit logistiku s vaším konkrétním typem podnikání, tedy, zda umí pracovat například s elektronikou, textilem a podobně.

12. Jak dlouho jsou ve fulfillmentovém byznysu, jaké mají výsledky a je jejich byznys stabilní?

Samozřejmě, léty ověřená firma umí mnohokrát nabídnout více. Třeba se však podívat i na výsledky firmy, tedy jak se jí daří v posledních letech, zda náhodou nepřecházejí do úpadku a podobně.

Dobré je rovněž vědět i to, kolik a do čeho investují na zdokonalování jejich služeb, což může být například mohutná automatizace, rozšiřování dopravní sítě a podobně. Firma, která totiž nemodernizuje a neposouvá se vpřed, je jen stěží ideálním a dlouhodobým řešením pro vaši logistiku.

Komplexní řešení logistiky od Fulfillment by FHB Group

K čemu se trápit s logistikou, když ji za vás může vyřešit profesionálové. Společnost Fulfillment by FHB Group působí na trhu více než 15 let, během kterých vybavila miliony zásilek a odbřemenila od starostí mnoho e-commerce podniků.

Ideální lokalita ve středu Evropy spojuje východ se západem a umožňuje, prostřednictvím vlastních dopravních linek, doručovat zásilky do 24 až 48 hodin. V kombinaci s kurýrními společnostmi na doručení na poslední míli umíme dostat balíček po celém světě a za výhodné ceny, přičemž velkou výhodou je evropské dobírkové řešení.

Nejen na dopravu, ale také na celý fulfillmentový proces dohlíží kvalitní skladový informační systém, který zachytí každou chybu a pomáhá řídit naše automatizované technologie. Mezi takové patří například plně automatická balicí linka, která patří, mimo jiné, k nejrychlejším v Evropě.

Klienti mají možnost prodávat přes různé marketplaces díky široké nabídce integraci s více e-commerce platformami. Celým procesem integrace se službami Fulfillment by FHB Group vás dopodrobna provedeme, vysvětlíme a zodpovíme na všechny vaše dotazy.

Komentáře k tomu článku nejsou povoleny.