Levný fulfillment: proč nemusí být správným řešením pro e-shop

Pokud chce být e-shop na silně konkurenčním e-commerce trhu úspěšný, musí dokázat zajistit logistiku tak, aby byla rychlá a bezvadná. Mnohdy však právě online prodejci při logistice hledají řešení, nikoli na základě kvality, ale s cílem ušetřit co nejvíce peněz.

Platit za logistiku méně je samozřejmě cílem každého podnikatele, avšak ne všechno levné je také dobré. A toto pravidlo platí ještě výrazněji při outsourcování logistiky do fulfillmentové společnosti, jejímž úkolem má být v první řadě poskytnout e-shopu prvotřídní logistické služby.

I na trhu fulfillmentu existuje mnoho společností, jejichž kvality, možnosti a zejména cena za služby se liší. I kvůli tomu e-shop mnohdy láká ta nejlevnější alternativa, nicméně, ať už z krátkodobého nebo dlouhodobého hlediska, může mít toto rozhodnutí fatální následky.

V článku proto blíže rozebíráme, za co se platí při logistických službách, jaká rizika s sebou přináší výběr toho nejlevnějšího partnera pro logistiku, bez podrobnějšího průzkumu jeho kvalit. Rovněž se dočtete, jaké kvalitativní prvky je třeba zvážit a proč se někdy vyplatí připlatit si za bezvadnou a rychlou logistiku.

Levný fulfillment, vysoká rizika

Špatná logistika vede od úpadku až ke zničení e-shopu, jelikož zpožděné či chybné zásilky odrazují zákazníky, kteří při dalších nákupech přejdou raději ke konkurenci. Nemluvě o ztracených nákladech na konverze či vracení peněz zákazníkům, kteří čekají na své objednávky.

Při výběru fulfillmentového partnera je proto třeba zvážit, jak je technologicky připraven v rámci automatizace a informatizace, ale také jaké má skladové nebo personální kapacity. Důležité je zjistit i jak probíhá logistický proces, zvládání náročných částí sezóny, zda disponuje vlastními dopravními řešeními, v jaké míře investuje do rozvoje a mnoho dalších faktorů.

Z hlediska technologie, kterou logistický partner nabízí, si je třeba všímat například balicí linky, sortre, dopravníky, spolehlivý informační systém, architekturu systémů, propojení s procesem a podobně. I když se u poskytovatele může nacházet pár pěkně vypadajících robotů, je třeba dávat pozor, neboť ne vždy jde o efektivní automatizaci.

Bez nich je zejména při větších objemech objednávek téměř nemožné zvládnout nápor zásilek, kvůli čemuž dochází k chybám a prodlevám. Právě náročné části sezóny, jako je například ta vánoční, dokáže otestovat proces nejednoho fulfillmentového centra, zejména pokud jde o levnou službu s nedostatečnými kapacitami a vybavením.

S příchodem hlavní sezóny se objednávky zvyšují, čímž se výrazně prověří možnosti poskytovatele fulfillmentu. Nejvýraznějším rizikem je pomalá expedice naskladněného zboží, a tak výrazná prodlení při doručení.

Mezi dalšími problémy je často chybovost, pomalé naskladňování, špatné zabalení produktů, chyby v doručení, neřešení vratek, reklamací a mnoho dalších.

Výsledkem jsou v závěru rozzlobení zákazníci, jejichž reakcí může být nepřevzetí zboží, pokud je na dobírku, negativní recenze, vrácení zboží, či dokonce přechod ke konkurenci. Tím se e-shopu zpomaluje růst, případně to má negativní dopad při expanzi na nové trhy.

Příliš levné fulfillmentové společnosti se mohou v důsledku podstřelení cen dostat do finančních problémů, čehož výsledkem může být zneužití peněz z dobírek e-shopů. V některých případech rovněž dochází ik úplnému vypnutí komunikace se zákazníky či e-shopy, což ještě více komplikuje chod e-commerce podnikání a vyžaduje se změna při řešení logistiky.

To vždy nemusí být jednoduchá záležitost, zejména během hlavní sezóny, neboť proces integrace vyžaduje několik kroků, které trvají dny, týdny, ale i měsíce. Proto pokud pociťujete problémy od vašeho současného partnera a nevidíte potenciál v jejich zdokonalování, případně máte plány pokračovat v růstu e-shopu, doporučujeme obrátit se na nového partnera.

6 největších rizik, která přicházejí se špatnou logistikou:

  1. Prodlení zásilek – nespokojenost zákazníků, přechod zákazníků ke konkurenci
  2. Chybovost – nedostatky při vychystávání, balení a doručování objednávek
  3. Nízký rozsah služeb – slabá konkurenceschopnost na e-commerce trhu bez komplexní logistiky
  4. Malé investice do automatizace a informatizace – neschopnost včas zvládat větší objemy objednávek
  5. Zneužití dobírek – způsobená provozní ztrátou levného fulfillmentu
  6. Krach poskytovatele fulfillmentu – náhlá ztráta logistického řešení v e-shopu, nutnost hledat okamžitou náhradu

Náklady v logistice – zlatá střední cesta

Je hned několik položek, které v logistice zkrátka stojí peníze a vyhnout se jim je téměř nemožné. Samozřejmě najdou se levní poskytovatelé, kteří umí snížit jednotlivé částky logistických služeb.

Na první pohled je to pro e-shop lákavá nabídka, ovšem z dlouhodobého hlediska umí být přímo devastační. Nízké ceny totiž mnohdy vedou k provozní ztrátě, což se následně odráží na nulové modernizaci, minimální investici do automatizace, zlepšování služeb, a tak postupného úpadku fulfillmentu.

Není nic netradičního, pokud takový levný poskytovatel následně vykrývá své ztráty zneužitím například financí z dobírek. To pro e-shop znamenají zpožděné platby, následně nedostatečný kapitál na nákup zboží a fungování podnikání.

Pokud chce fulfillment nabízet ty nejlepší služby na trhu, musí si v ceně služeb zohlednit různé technologie, které zvyšují kvalitu, rozšiřování kapacit, dopravní řešení, ale také lidskou pracovní sílu. To se následně odráží na komplexnosti služeb, které 3PL společnost nabízí.

Výhodou pro e-shop jsou nové služby pro zákazníky, které umí přidat do své nabídky. Ty jsou například různá moderní a trendová řešení, například automatické fit-to-size balení, rychlejší a ekologičtější doručování, široký rozsah služeb či mnoho dalších.

Výsledkem jsou spokojeni nakupující a také samotný e-commerce podnik, který tak má pohodlné, komplexní a dlouhodobé řešení pro logistiku.

Šetřit při důležité součásti e-commerce podnikání proto nemusí být dobrým a výhodným řešením. Z dlouhodobého hlediska se při outsourcování logistiky na třetí stranu vyplatí připlatit za kvalitu a stabilitu nabízených služeb, ale také za celkové zkušenosti, kterými fulfillmentová firma disponuje.

Prvotřídní služby a roky zkušeností ve Fulfillment by FHB Group

Společnost Fulfillment by FHB Group funguje na logistickém trhu více než 15 let, během kterých jsme pomohli mnoha e-commerce klientům a vybavili miliony zásilek. Naší prioritou je dlouhodobá a stále zvyšující se kvalita služeb s důrazem na pokročilou automatizaci a informatizaci fulfillmentového procesu.

I kvůli tomu se nezařazujeme k levným fulfillmentovým společnostem, ale v první řadě kvalitním, s komplexními službami pro naše klienty. I díky tomu jsme se dokázali vypracovat na lídra fulfillmentového trhu ve střední a východní Evropě.

K cenám našich služeb přistupujeme zodpovědně, přičemž e-commerce klienti z dlouhodobého hlediska mnohokrát ušetří při nákladech na logistiku, v porovnání s tím, pokud by se ji rozhodli dělat samostatně. Naším cílem je se neustále vyvíjet, proto pravidelně rozšiřujeme naše skladové kapacity či dopravní park, ale také investujeme miliony eur do nejnovějších technologií.

Příkladem jsou naše dopravní linky, které dennodenně vyrážejí po celé Evropě, díky čemuž víme balík doručit rychleji, než je tomu u kurýrů. Rovněž disponujeme vlastním špičkovým informačním systémem, ale také různými technologiemi, jako jsou automatizované sortry, dopravníky, vozíky, výtahy nebo i naše plně automatizovaná balicí linka, či mnoho dalších zařízení.

Na logistiku se díváme z dlouhodobého hlediska, předvídáme trendy, přizpůsobujeme se požadavkům spotřebitelů, díky čemuž nabízíme prvotřídní logistická řešení. V případě, že se zajímáte o naše služby více nebo se chcete zeptat k jednotlivým procesům, kontaktujte nás prostřednictvím formuláře níže a rádi vám odpovíme a pomůžeme.

    Komentáře k tomu článku nejsou povoleny.