Fulfillment je v oblasti e-commerce stále populárnější službou. Představte si, objednávky se hrnou na e-shop z každé strany, přičemž sklady a logistika nestíhá. Rovněž může firma trh přerůst a postupně začít expandovat na nová teritoria.
Prodejce se ocitá před náročným rozhodnutím. Buď rozšíří své sklady, personál, vylepší informační systémy nebo přenese tuto zodpovědnost na třetí stranu.
A zde se do popředí dostává služba fulfillmentu, jejímž cílem je zajistit kompletní logistiku e-shopu, a to od naskladnění zboží, až po doručení balíku spotřebiteli. Prodejce se může plně věnovat svému podniku a oblasti, ve které vyniká, přičemž mnohdy za nižší náklady.
Na druhé straně však musí přenést svou důvěru na jinou společnost. Fulfillment je ale daleko komplexnější služba. Při správném výběru partnera proto může e-commerce prodejce tyto starosti zahodit za hlavu.
Jaké možnosti služba otevírá e-shopu, jak dokáže pomoci, ale také jeho proces proto podrobněji rozebereme v článku.
Vývoj krok za krokem
Začátky fulfillmentu se táhnou až do 19. století, kdy vznikaly první doručovací firmy a různé balicí sklady. S postupným vývojem trhu se o několik desetiletí objevily už i první společnosti, které umožňovaly obchodníkům outsourcovat svoji logistiku.
Největší posun však přišel až společně s internetem, který naplno otevřel dveře globalizaci a umožnil vznik e-commerce prostředí. Expandující firmy ale mnohdy nedokázaly samostatně zajistit chod logistiky v jiných teritoriích, jelikož potřebovali nové zaměstnance, prostory, technologie a podobně.
To vyžadovalo mnoho času a úsilí, proto byli nuceni přenechat zodpovědnost za logistiku třetím stranám. Vývoj trhu a nástup technologií tak přinesl už i oficiální pojmenování order fulfillment, který v současnosti zahrnuje již všechny procesy logistiky.
Komu se služba vyplatí a jaké má výhody
Fulfillment mohou využívat různé typy zákazníků. Výhody v něm si najdou například e-shopy, prodejci prostřednictvím různých platforem, jako například Amazon, také obchodní a výrobní společnosti a mnoho dalších.
Hlavním důvodem outsourcování logistiky, přitom nemusí být z důvodu nedostatku kapacit, vysokých poplatků za skladníky či prostory. Výrazně zjednodušit totiž může také expanzi na nové trhy v různých zemích světa nebo zkrátka běžné fungování e-shopu.
Výhodami fulfillmentu jsou totiž menší starosti s logistikou, což přináší více času na podnikání nebo finančně výhodnější doručení. Navíc služba pomáhá optimalizovat procesy e-commerce logistiky, pokrýt vytíženější části sezóny, rychle doručit zásilku a spoustu jiných aktivit.
Na druhé straně najdou se i nevýhody, například v závislosti na velikosti podniku nebo zažitého procesu. Firmy totiž mohou považovat za nepohodlné přizpůsobit se novému systému nebo mít strach o své zboží při outsourcování třetí straně.
Proces fulfillmentu od A do Z
Fulfillment, který dnes známe, nezahrnuje jen skladování, balení a doručení, ale přichází s ním hned i několik dalších činností:
- Celá služba pro klienta začíná zaevidováním příjemky zboží. Klient si většinou posílá produkty na sklad přímo od výrobců nebo distributorů.
- Zboží projde příjmem a postoupí k naskladnění, během kterého se zaeviduje do systému a ověří se, zda sedí počty uvedené na příjemce. Produktům se přiřadí pozice ve skladu, zaskladní se a jsou tak okamžitě připraveny k expedici.
- Pokud si zákazník produkt objedná, fulfillmentové společnosti přichází informace o objednávce přes rozhraní API do informačního systému. Ten slouží k dokonalému managementu skladování, objednávek a zásilek.
- Po zaevidování objednávky v systému se zboží vypickuje a vytřídí. Důležitý zde je nastaven informační systém fulfillmentového partnera, na jehož základě se umí picker rychle ke zboží dostat, vytřídit jej, případně eliminovat chyby.
- Vytříděné zboží prochází balením. To může být vzhledem k vybavení a schopnosti společnosti buď ruční nebo automatické-strojní.
Některé fulfillmentové společnosti nabízejí také možnost zvolit si způsob balení. Prodejce si umí například určit používaný balící materiál nebo se domluvit na individuálních krabicích, které obsahují například logo e-shopu.
U sezónních peaků je velmi důležité, zda umí 3PL firma zajistit například automatizací, vyšší objemy objednávek a vyhnout se tak prodlevám. - Po zabalení jde zásilka na oddělení finalizace, kde se balík na základě země doručení přiděluje ke konkrétní dopravní lince nebo doručovací společnosti.
Při dopravě rozhoduje, zda má fulfillmentový partner nastaveny pravidelné linky, tedy zda dokáže během 24 hodin doručit zásilku i do více zemí světa. Opětovný nákup zákazníků je totiž ve většině případů podmíněn rychlým a bezproblémovým doručením.
Po přidělení dopravní linky nakupující dostává informaci o jeho zásilce prostřednictvím emailu nebo sms zprávy. Doručení balíku probíhá různými prostředky, ať už například prostřednictvím kurýra, pošty nebo osobního odběru zásilky přes parcel shoppy či balíkomaty. - Při doručování zásilek se určité procento buď nedoručí nebo vrátí zpět. Výhodou pro e-shop je, pokud fulfillmentové služby zajišťují i převzetí a manažování těchto typů vratek.
O nich je e-commerce klient informován. Stav produktu si zkontroluje například prostřednictvím informačního systému a rozhodne, zda bude zboží zařazeno opět k expedici. - Posledním krokem v procesu je management dobírek a fakturace. Dobrý partner totiž za klienta vyřeší kompletní zpracování dobírek ve všech zemích Evropy. Po zpracování plateb se zašle finální částka klientovi na jeho účet.
Výslednou fakturaci služeb následně fulfillmentová společnost zašle klientovi, zpravidla na měsíční bázi.
Komplexní služby od Fulfillment by FHB Group
Jako společnost působíme na fulfillmentovém trhu od roku 2008, během kterých pravidelně rosteme přibližně dvojnásobným tempem. Denně dokážeme vyřídit desetitisíce objednávek napříč 220 zeměmi na celém světě.
Naše kapacity neustále rozšiřujeme, přičemž aktuálně pracujeme ve skladech A třídy. Ty máme rozmístěné v různých zemích, i díky čemuž jsme největší fulfillmentová firma ve střední Evropě.
Základem našich služeb je komplexnost a flexibilita s důrazem na potřeby klientů. Ty doprovází náš informační systém Kika, který zastřešuje skladování, expedici, dopravu, zúčtování dobírek, management vratek a další části celého procesu.
Neustálým zdokonalováním informačního systému víme zajistit chybovost balíku na nulovou úroveň. Zákazníkům tak přehledný a důkladný systém dokáže ročně ušetřit tisíce eur.
Navíc pravidelně investujeme také do automatizace, prostřednictvím našich technologií a rozšiřování skladů. Klientům tak nabízíme například rychlé a ekologické balení prostřednictvím vysokorychlostní strojové balicí linky.
Nepřetržitě proto dokážeme přijímat nové klienty. Rovněž jsme kapacitně připraveni na větší objemy zboží či objednávek, čemuž pomáhají například naše pravidelné dopravní linky po Evropě.
Dlouholeté zkušenosti, lídrství na trhu a velké objemy vybavených zásilek nám dávají silnou pozici při nastavování cen se všemi kurýrními společnostmi. Klienti díky tomu šetří peníze a čas, který dokážou využít při jejich hlavní činnosti podnikání.