Mezinárodních a expandujících e-shopů máme ve světě stále více a s poklesem tohoto trendu se nepočítá ani v nadcházejících letech. Důvod je přitom jednoduchý.
Zahraniční e-commerce prostředí totiž přináší možnost získat nové zákazníky, a tak i posunout své podnikání o krok vpřed. Pro mnoho e-shopů je lokální trh malý, a tak expanze do zahraničí je správným řešením k pokroku firmy.
A to nehledě na konkurenční boj, pro který se v zájmu zachování kroku stala mezinárodnost podnikání, takříkajíc, povinností. E-commerce neustále roste, a to ať už počtem prodejních kanálů, ale také objemem zákazníků, kteří online nákupy preferují stále častěji.
To potvrzují i čísla portálu Statista, podle kterých tvoří e-commerce až téměř 20 procent celkových maloobchodních prodejů. To je za poslední 4 roky dokonce zhruba dvojnásobný nárůst.
Jejich předpovědi hovoří i nadále o růstu, což je obrovskou příležitostí pro e-shopy naskočit na tento mezinárodní vlak. Ten však nepřináší jen výhody v podobě většího objemu zákazníků, a tak i zisků, ale najdou se i situace, které otestují nejednoho zkušeného prodejce.
Ne každý e-shop je připraven na zahraničí
V první řadě je totiž zásadní zvážit, zda má produkt dostatečný potenciál oslovit zákazníky v zahraničí. Ne každý výrobek či styl podnikání totiž vyhovuje mezinárodnímu trhu.
Některé zákazníky odradí typ produktu, který může mít již silné zastoupení na trhu od konkurence. Dále se může jednat například o užitečnost výrobku v dané zemi nebo jeho kulturní prezentaci, které se může jisté skupiny spotřebitelů dotknout.
Proto je vhodné nejprve důkladně zmapovat potenciální zákazníky, poptávku na trhu, zvyklosti a tradice dané země, ve které chce e-shop působit. Na druhé straně zas stojí otázka, zda e-commerce prodejce umí zajistit v téhle zemi logistiku, zná zákony a pravidla při prodeji nebo zda má dostatečné finanční zdroje na rozšíření podnikání.
A to je jen několik bodů, které výrazně ohrožují úspěšnou expanzi. Dále se může jednat o dopravu, technologie, platby a mnoho dalších.
Expanze na drobné
Rozšíření e-commerce podnikání do zahraničí si tak vyžaduje zajistit hned několik základních bodů, aby celý proces proběhl co nejplynuleji. Vyhnout se chybám však nejde vždy.
Předejít se ale dá rozhodně těm nejzásadnějším. Na co při expandování není třeba podle nás zapomenout naleznete v krátkých bodech:
- Cla a daně jsou různé ve více zemích – průzkum vyžadují i finanční pravidla při prodeji a doručování produktů zákazníkům. Každá země má svá pravidla.
- Rychlé doručení – O úspěchu e-shopu mnohdy rozhoduje zejména rychlost doručení. Zákazníci v současnosti vyžadují doručení již do 24 nebo 48 hodin od zadání zásilky. Dohodnout se proto e-commerce prodejce musí hned s více kurýrními společnostmi. K zabezpečení rychlosti je však třeba mnohem více a to, jak rychle dokáže produkt vytřídit, zabalit a doručit kurýrovi. Proto je třeba se připravit na nárůst objednávek, buď zabezpečením nových prostor, zaměstnanců a technologii nebo najít jiné řešení.
- E-shop ve více jazycích – Změnou si při expanzi musí projít i e-commerce kanál, který je nutné přizpůsobit zvyklostem a zejména jazyku země. Zavedení anglického jazyka i v neanglicky mluvících zemích přitom nemusí stačit. To hlavně plánuje-li e-shop nabízet své produkty co nejširší skupině zákazníků. Přizpůsobit zvyklostem v zemi je rovněž nutné, a také různé grafické prvky či styl kanálu.
- Rozšíření možností plateb – Zvyklosti placení se mohou napříč více zeměmi výrazně lišit. Například v jednom státě spotřebitelé preferují dobírku, v jiném zas bankovní převod, ale populární možností je i PayPal, Google Pay, možnost platit kryptoměnami a spousta dalších. Expandovat proto jen na jedné možnosti placení nemusí být výhodné. Navíc je třeba brát v úvahu i měny v jednotlivých zemích. Ceny je proto třeba připravit ve více měnách a uvést je na stránkách e-shopu.
- Reklamace a vrácené zboží – Přibližně třetina objednaných produktů online se buď reklamuje nebo vrátí výrobci. Tento trend funguje všude ve světě, proto při expanzi je třeba počítat se zavedením managementu vratek. Ten musí být dostatečně rychlý na to, aby zákazník nečekal na vyrozumění týdny či měsíce. K tomu je třeba přizpůsobit i logistiku, ať už na základně e-shopu nebo vytvořením poboček v jednotlivých zemích. Navíc není třeba zapomínat ani na zákaznický servis, který musí být připraven odpovídat na dotazy zákazníků ve více jazycích. Nejjednodušší způsob je připravit Q&A nejčastějších otázek. V případě individuálních otázek je následně třeba rychle a dostatečně informativně reagovat.
Namočte prst do vod mezinárodních prodejů
Pokud e-shop expanduje bez pomoci třetích stran, tak není na škodu, pokud rozšíření na nový trh probíhá postupně. V tomto případě je ideální vytvořit si plán expanze se začtením všech faktorů, které vyšly z průzkumu trhu.
Otestovat vodu expanze se proto může vyplatit nejdříve v jedné zahraniční zemi. Zde e-commerce podnik zjistí silné a slabé stránky při získávání nových trhů.
Rovněž najde možnosti, jak v případě dalších zemí lépe uchopit nové potencionální zákazníky. Se získanými zkušenostmi jsou tak další kroky plánu expanze jednodušší a také jistější.
Zkratka na mezinárodní trh
Přechod na mezinárodní trh není jednoduchá záležitost, proto s ním umí výrazně pomoci berlička. Mezi takové patří například marketplaces, jako například Amazon, eBay, Shoptet a podobně.
Díky nim se e-shop umí dostat již k zažitým mezinárodním zákazníkům, má přizpůsobené rozhraní, stránky, čímž opadá velká část starostí. Na druhé straně to znamená ústup od flexibility podnikání, tedy e-commerce byznys se musí přizpůsobit zažitému standardu marketplace.
Výraznější berličkou při oslovování mezinárodních trhů je proto outsourcování logistiky do 3PL fulfillmentové společnosti. E-shop si zastřešuje podnikatel, avšak díky fulfillmentovému partnerovi může zcela vypustit hlavu logistiku.
A to od skladování zboží, třídění, balení, rychlého doručení do více zemí, až po management dobírek, reklamací a vratek či mnoho dalších kroků procesu. E-commerce podniku zůstává potřebná flexibilita, přičemž díky zkušenému a mezinárodnímu partnerovi získává vstupenku na mezinárodní trhy.
Dlouholeté fulfillmentové společnosti mají totiž zkušenosti s fungujícími pravidly v zahraničí, mají vlastní dopravní kanály a umí se přizpůsobit potřebám e-commerce klientů. Nehledě na fungující proces, který může dokonce ušetřit na logistických nákladech, které by musel e-shop vynaložit na vlastní pěst.
Pomocná ruka při expanzi od Fulfillment by FHB Group
Na trhu poskytování fulfillmentových služeb působíme již více než 15 let. Za tu dobu jsme pomohli s komplexními logistickými řešeními, která výrazně zjednodušila expanzi na mezinárodní trh, mnoha e-commerce klientům.
Naše moderní sklady sídlí v srdci Evropy, čehož využíváme s našimi denními dopravními linkami pro rychlé doručení balíků, hned do několika zemí. Při doručování na poslední míli máme spolupráci se širokým spektrem kurýrních společností, díky čemuž umíme zajistit doručení do 24 až 48 hodin do téměř všech zemí světa.
Zkušenosti máme s doručováním do Ameriky, Austrálie a spoustu dalších vzdálenějších oblastí. I díky naší rozsáhlé paletě služeb proto patříme k největším fulfillmentovým společnostem ve střední a východní Evropě.
Naše dopravní služby doplňují špičkové skladové kapacity A třídy, které jsou vybaveny moderní technikou. Pravidelně investujeme do automatizace a informatizace, prostřednictvím čehož jsme lídrem na trhu a nabízime ty nejaktuálnější a co nejvýhodnější služby.
K tomu pro klienty zajišťujeme management dobírek, vratek a reklamací. Přenecháním zodpovědnosti za vaši logistiku, tak můžete tyto starosti vypustit z hlavy a věnovat se naplno částem, ve kterých vaše podnikání vyniká.