Dobírka v 3PL firmě: zpracování plateb po doručení

Online platba je stále více oblíbenou metodou při nakupování v e-shopech, ovšem ani dobírka ještě nevyšla z módy. Každá země, zejména v Evropě, je totiž jiná a ani preference zákazníků nejsou výjimkou.

V některých zemích, většinou ve střední a východní Evropě, totiž majorita nakupujících stále preferuje při online nákupech možnost dobírky. Podle údajů portálu Ecommercenews, například, většina zákazníků upřednostňuje dobírku v Maďarsku, Polsku, Rumunsku či Slovinsku.

Umožnit zákazníkům několik forem plateb je proto ideální způsob, jak uspokojit e-commerce zákazníků. To může platit zejména při expanzi do zahraničí, kde se v zájmu úspěchu musí e-shop přizpůsobit lokálním nákupním zvyklostem.

Navíc dobírka není důležitá jen v některých zemích.

Podle portálu Statista totiž patří ve světě k top 11 důvodům mezi internetovými uživateli k nákupu na e-shopech. I proto se prodejce při rozšiřování na nové trhy musí vypořádat se zavedením platby na dobírku.

V některých případech to však může být obtížný úkol. V článku proto podrobněji přibližujeme, jak dobírka funguje, jaké výhody a nevýhody přináší či jak se vypořádat s jejím manažováním.

Dobírka na drobné

Nakupování na internetu je sice pohodlné, avšak fyzický kontakt se zbožím má zákazník až po jeho doručení. Narozdíl od tradičního nakupování v kamenných provozech, kde si může zákazník produkt vyzkoušet, prohlédnout a následně koupit.

Spousta zákazníků proto i při nakupování online raději zaplatí za produkt až když jej drží v rukou. To může být ať už z důvodu nedůvěryhodnosti zákazníka směrem k prodejci, nedostatečná přístupnost k digitálním platebním metodám, případně nutnost nejprve vidět produkt.

Platba až po doručení balíku zákazníkovi je právě zmiňovaná dobírka. Ta může probíhat zaplacením kurýrovi po předání produktu v hotovosti, ale také kartou či telefonem.

Jak dobírka funguje:

  1. Zákazník si objedná produkt, u kterého zvolí možnost platby na dobírku
  2. Balíček společně s fakturou směřuje k zákazníkovi prostřednictvím kurýra
  3. Zákazník za produkt zaplatí kurýrovi
  4. Dobírka je následně zaznamenána u kurýra, který finanční prostředky pošle prodejci

Význam dobírky ze strany prodejce

Objednávky na dobírku se příliš neliší od objednávek s online platbou. Při okamžité platbě k vám putují ihned peníze, avšak při dobírce je nejprve od zákazníka převezme přepravce, který je až následně zasílá prodejci.

Dobírka tak vyžaduje více úsilí při zpracování, avšak pro e-shop nabízí možnost oslovit větší rozpětí zákazníků. To je výhodné zejména při expanzi do zahraničí, kde se preference odlišují.

Vyhnout se námaze při zpracování dobírek, ale také celkově ušetřit čas při řešení celkové logistiky obrací e-shopy v posledním období k outsourcování těchto povinností na třetí strany. Na trhu se tak nachází hned několik 3PL fulfillmentových společností, které dokážou e-commerce obchodu výrazně pomoci i například s dobírkami.

To může být například kompletním zpracováním dobírek. Tedy, fulfillmentová společnost zpracuje peníze za dobírky, iv různých měnách, převede je do potřebné měny a zašle je klientům is reporty 1:1 na jejich účet.

To se vyplatí zejména e-shopům, které si nedokážou poradit samostatně s dobírkami, zejména při obchodování v různých zemích, případně online obchodům, které potřebují pomoci s logistikou jak-takou.

Výhody a nevýhody dobírky

Prodávat produkty na dobírky ovšem může přinést hned několik výhod, ale na druhou stranu i pár nevýhod. Každý prodejce proto musí důkladně zvážit, jestli ví, respektive dokáže nabízet platbu i na dobírku.

Mezi základní výhody patří již zmiňovaná oblíbenost mezi zákazníky, tedy prodávající dokáže oslovit větší spektrum spotřebitelů. Rovněž je pro prodejce výhodou, že dokáže pracovat na objednávce dříve, a tak zrychlit celkové dodání, jelikož při platbě online mohou být převody mezi bankami zpožděny.

Zákazníci zase jako výhodu mohou považovat bezpečnost nákupu tím, že se nemusí bát o ztrátu svých bankovních údajů. Rovněž zákazník může ocenit čas vhodný ke zvážení nákupu, případně má větší flexibilitu při nákupu.

Z pohledu prodejce však zákazníkova výhoda může být zároveň nevýhoda, což přináší hned několik nepříjemných situací při doručení. Při nakupování a platbě online zákazník impulzivně produkt koupí a zaplatí, čímž redukuje čas na rozmyšlenou jeho nákupu, případné nepřijetí zásilky.

To neplatí při dobírce, kde objednané zboží putuje zákazníkovi den či dva, po které si může koupi zvážit a zboží odmítnout. Nevýhodou při doručování na dobírku je i zpomalování kurýrů, doručujících na poslední míli, kvůli čemuž během dne vyřídí méně zásilek.

Nesmíme zapomínat ani na manažování dobírek, které vyžaduje práci navíc, s čím se často pojí potřeba dalších zaměstnanců. Tato část je ovšem snadno řešitelná při outsourcování logistiky do 3PL společnosti, která v rámci svých služeb nabízí kompletní zpracování dobírek.

Platební alternativy

Pro dobírku je typické, pokud klient po obdržení balíku zaplatí kurýrovi v hotovosti. m

Další online metody, které působí jako alternativa k dobírce může být již platba zmiňovanou kartou nebo bankovním převodem. Tyto formy platby patří k top 4 platebním metodám v Evropě.

Oblíbené jsou zejména platby prostřednictvím digitální peněženky, která může být například platba přes Paypal a podobně. S příchodem digitálních měn se dostaly do e-commerce prostředí i platby Bitcoinem či jinými kryptoměnami.

Platební alternativy a jejich preferovanost od zákazníků se postupně společně s technologiemi vyvíjí. E-commerce podnik tak musí pravidelně sledovat trendy v zemích, které působí, aby uměl přinést svým zákazníkům co nejlepší spotřebitelský zážitek.

Management dobírek ve Fulfillment by FHB Group

I přes větší popularitu online plateb ve světě, nadále respektujeme fakt, že dobírky mají stále silné zastoupení hned ve více zemích. Proto i pro naše klienty, prodávající po celém světě, máme možnost kompletního zpracování dobírek.

Navíc is převodem z více měn, kde dbáme na to, aby byl měnový kurz co nejvýhodnější. Kurýrní společnosti při doručování na poslední míli převezmou peníze a pošlou je na náš účet.

My klientovi tyto peníze zmanažujeme, v případě potřeby přeměníme a v poměru 1:1 převedeme na jeho účet. Klient tak obdrží tolik peněz, kolik zaplatil jeho zákazník, přičemž nemusí řešit jejich zpracování.

Peníze za dobírky posíláme klientům pravidelně, přičemž tento převod doplňují reporty. Navíc prostřednictvím našeho špičkového informačního systému má neustálý přehled nejen o objednávkách, zboží, ale io dobírkách, a tak si umí vyhledat přesné částky, které mu mají přijít na účet.

Tím pádem při mezinárodním prodeji umí klient nabídnout svým zákazníkům více možností, čímž má přechod či podnikání na nových trzích o to jednodušší.

Komentáře k tomu článku nejsou povoleny.